„Zenélés közben egyfajta öncélú jó érzés vezérel” – interjú Etlinger Misivel
„Gyerekkorom óta zenélek, de csak néhány éve foglalkoztat, hogy milyen, ha nem egy konkrét hangszer mögött állok”, meséli Etlinger Misi, hogyan kezdett dj-zni nagybőgősként és basszusgitárosként. „A dallam és a ritmus mellett a különféle megszólalásmódok és hangzások egyre jobban érdekelnek”. Az Orfűi Malmok egykori munkatársát ezúttal egy szombat esti dj-setre várjuk vissza, ahol jó borok mellett kalandozunk majd a lofi hip hop, funky, jazz és más izgalmas stílusok között július utolsó estéjén.
Többféle formációban és hangszeren hallhattunk már téged zenélni. Jelenleg mi foglalkoztat leginkább zeneileg?
A zene mindig is az életem része volt. Idővel egyértelműen a basszus hangszereknél kötöttem ki. Főként basszusgitár van a kezemben, de gitárhoz és nagybőgőhöz is szívesen nyúlok. Az elektronikus zenével jött elő a különböző szintetizátorok iránti vonzalmam. A FILCben valami igazán szabad dolgot csinálunk, amit fúziós jazznek csúfolhatnánk, de nem szívesen kötjük magunkat egyértelmű műfajhoz. Hamarosan jön a nagylemez, szeretünk dolgozni rajta. Az élő zene mellett van egy beatmaker stúdiónk is, ahol különféle szintetizátorok, kütyük találhatók; sok régi vassal dolgozunk. Innen nőtte ki magát egy fura, elektronikus, groove központú kísérletezés a Jad.Yula.Silbad formációval. Emellett saját zenét is csinálok, egyrészt saját örömre, másrészt különböző előadásoknak, például színházaknak.
Hogyan jött az életedbe a dj-zés műfaja?
Egy időben rendezvényszervezőként dolgoztam, így sok dj-vel, elektronikus zenésszel találkoztam. Több műfajt akkor értettem meg igazán, kitágult a zenei látóköröm. Elkezdtük csinálni az Űrkikötőt, ami magával hozta a dj-zést is.
Milyen műfajokkal és technikával dolgozol egy-egy dj-set alkalmával?
Mindig van egy koncepció a fejemben, különféle műfajokkal és zenékkel dolgozom. Helyszínhez és alkalomhoz igazítom, hogy mit játszok. Leginkább a szettek ívét szeretem megtervezni. A nagyon egyértelmű zenéket kerülöm, alapvetően közel áll hozzám a lofi hip hop, a funk, az afrobeat, de a jazzen keresztül a különböző elektronikus zenékig sok minden belefér. Számomra a zenén és a szetten van a hangsúly, és nem a technikán, a laptop mellett szívesen használok lemezjátszót is. Orfűn lassabb ütemekkel kezdek majd, a hip hop felől közelítek a funky felé, lesz sok régi és új zene. Finom és izgalmas dolgokkal készülök, amiben mindenki megtalálhatja a neki tetszőt.
Korábban a Malmoknál dolgoztál, és kialakult egy izgalmas koncepció, a Vadpörgés, ami abszolút a helyhez alakította magát. Mikor költöztök be ismét a Malomba?
A Malmoknál korábban nyaranta dolgoztam, majd a Garat vezetése lett két évig a feladatom. Jó visszaemlékezni erre az időszakra, sikerült valami közöset és értékeset csinálnunk. Amikor kint dolgoztam, jött a Vadpörgés ötlete, amit teljesen a helyszín indukált. Nincs közvilágítás, se közeli szomszéd, de megvan minden egyéb infrastruktúra ahhoz, hogy egy egész estés elektronikus zenei ünnepet csináljunk, és fényekkel megvilágítsuk a malmokat. Önkéntes alapon és ingyen léptek fel dj-k. Az épületekre és a fákra vetítettünk, egy olyan világot csináltunk, ahol a tér teljesen új értelmet nyert. Tavaly a vírushelyzet miatt elmaradt, de pályázatból sikerült egy ötven példányos bakelitlemezt kiadni, amelyen a fellépőink zenéi szerepelnek. Bízom benne, hogy lesz még alkalom visszahozni Orfűre a Vadpörgést.
A zene mellett az irodalom is az életed része. Nemsokára lesz a PhD-védésed. Hogy-hogy nem zenei vonalon tanultál tovább?
Sose a klasszikus zene vonzott, így végül iskolai kereteken kívül képeztem magam. Az irodalomtörténet pedig szintén hosszú ideje fontos számomra. Egyik sem túl piacképes szakma, de nem is ezért csinálom őket. A hasonlóság az közöttük, hogy ugyanaz az öncélú jó érzés vezérel akkor is, amikor zenélek, és amikor kutatok.
Újra Malombítek: lazulás a teraszon – DJ set Etlinger Misivel július 31-én 19 órától. A koncert előtt Borkóstoló a Garatban Sámson Gergellyel.